Selfies na sociálnych sieťach milujú samoľúbi!

V najnovšej štúdii, ktorú realizovali nedávno na pôde Kórejskej univerzity v Soule, sa vedci rozhodli zistiť, do akej miery sú narcisticky založené osobnosti aktívne na sociálnych sieťach, a to predovšetkým prostredníctvom selfies. Ide im výlučne o sebaprezentáciu, alebo potrebujú aj uznanie druhých? Svoje výsledky zverejnili v odbornom časopise Cyberpsychology, Behaviour, and Social Networking.
Na svoj pokus získali psychológovia Jung-Ah Lee a Yongkun Sung 315 účastníkov, každý z nich mal na svojom profile množstvo selfies.

Respondenti mali v  prvej fáze pokusu – šlo o určenie stupňa narcizmu –v on-line dotazníku odpovedať na otázky: ako radi disponujú mocou nad druhými; či sa radi a často pozerajú do zrkadla a do akej miery trvajú na tom, že im patrí rešpekt, na aký majú podľa svojho názoru nárok.
V druhej fáze sa účastníkov pokusu opýtali:
– aká dôležitá je pre nich spätná väzba na ich fotografie,
– ako sa vysporiadavajú s komentármi či prípadnými pripomienkami k ich fotografiám,
– ako intenzívne sa zaujímajú o selfies iných ľudí a ako často ich komentujú a lajkujú.

Výsledky potvrdzujú, že narcistom nepostačuje, ak svoje fotografie zverejňujú na timelinoch. A nestačí im ani to, ak si ich ostatní iba pozrú. Pre nich je priam životne dôležité, aby ľudia na ich fotografie reagovali. Podľa vedcov tiež detailne študujú selfíčka iných – tak ako aj väčšina ľudí, ktorí nemajú sklony k narcizmu.
Výsledok tiež podporuje tézu, že ľudia s vysokou mienkou o sebe sa radi porovnávajú s inými, aby ešte väčšmi posilnili svoj obraz, tvrdia psychológovia. Avšak, a to ich prekvailo, často to zostalo iba na úrovni pasívneho študovania fotiek iných. Spätnú väzbu, ktorú si testovaná narcistická osobnosť vyžadovala pre seba, poskytovala svojim kamarátom na sociálnych sieťach iba zriedka!

Predchádzajúce štúdie sledovali narcizmus u používateľov Facebooku v spojení s antisociálnym správaním. Vychádzali z predpokladu, že narcisti reagujú agresívne na negatívnu spätnú väzbu, a tú pozitívnu častejšie prijímajú, než dávajú. V tomto bode videli výskumníci východisko pre ďalšie štúdie.

Aktuálna juhokórejská štúdia má aj určité slabiny. Tou najväčšou je, že vedci opreli svoje výsledky iba o pýtanie sa na správanie účastníkov – namiesto toho, aby ich založili na obsahovej analýze v sociálnych sieťach. Sami výskumníci priznali, že ich závery musia byť podložené ďalšími štúdiami, v ktorých sa bude prieskum kombinovať s analýzami. A narcisti im ako výskumné objekty radi poslúžia. Iný experiment z roku 2014 totiž ukázal, že narcisti na svoju sebalásku nenazerajú ako na problém. Vlastne to chce iba jednu priamu otázku, ktorou možno otestovať človeka s takouto osobnostnou črtou: Vy ste narcis?

Zdroj:  https://zemavek.sk/selfies-na-socialnych-sietach-miluju-samolubi/

Comments are closed.