Emocionálna manipulácia: Bojovali ste už niekedy bitku niekoho iného?

Ďalšie správania, podľa ktorých spoznáte manipulátora, sú:
bezdôvodné vytváranie spojenectva (často končí vytváraním spoločného nepriateľa)
presmerovanie viny a obviňovanie neprítomných
odvádzanie reči, naznačovanie a zahmlievanie (dá sa ľahko premeniť na výpoveď o vás, ako ste si niečo veľmi nesprávne vyložili)
selektívne zabúdanie (odškriepenie dohôd a ich prekrúcanie)
odmietanie prevziať zodpovednosť za vlastné správanie (vždy je vinný niekto iný)
predvádzaná nezávislosť manipulátora na vás („ja ťa aj tak nepotrebujem, mám niekoho, kto mi pomôže a ty budeš vyzerať ako hlupák“).

             Ako zaobchádzať manipuláciou?
             Nemá význam byť čestný voči manipulátorovi. Čokoľvek poviete, to prekrúti. Napríklad „Hnevám sa, že si nedodržal sľúbený termín.“ – „Tak z toho som veľmi smutný, že si myslíš, že by som len tak nedodržal sľúbený termín, keď som sa snažil ti dať vedieť, že napriek svojim obrovským rodinným problémom sa to pokúsim stihnúť, ale ty si nebol na pracovisku a nikto nevedel, kde si… Ale možno som nemusel čakať v nemocnici na výsledky a mohol som radšej sedieť nad úlohou…“ Už ako počúvate, získavate pocit, že vlastne vy ste ten vinník a že ten druhý vôbec neľutuje, len sa inscenuje do obete, ale keď dohovorí, už vám nezostáva nič iné, len začať vyzvedať, čo za osobnú tragédiu a nemocnicu spomína, začať ho ľutovať a odpustiť mu nedodržanie termínu…

             Ak máte pocit, že ide o tento prípad, neakceptujte ospravedlnenie. Pravidlo číslo jedna – ak máte do činenia s manipulátorom (tento typ by som nazvala „citový vydierač“), dôverujte svojej intuícii. Ak to neurobíte, ak nastúpite na jeho hru, práve si našiel spôsob, ktorým vás bude manipulovať aj nabudúce.

             Takže: Vypnite emóciu a berte do úvahy len fakty. „Nikto, ani sekretárka nevedela, že sa niečo deje. Nabudúce daj niekomu jednoznačne vedieť, ak niečo nestíhaš. Tento termín si prešvihol a je mi ľúto, ak máš aj osobné problémy, ale tento pracovný je vážny a nenapraviteľný.“
             Manipulátor často býva prototyp ochotného pomocníka. Ak ho o niečo požiadate, ochotne súhlasí – ak vám to už neponúkol vopred sám. Ak prísľub prijmete, začne vzdychať alebo inak neverbálne signalizovať, že vlastne nestojí o to, aby danú vec urobil. Ak mu to poviete, okamžite vás začne presviedčať, že ale prirodzene chce tú vec urobiť a že si len niečo namýšľate. Je to vlastne pokus urobiť z vás blázna. Pravidlo číslo dva: ak manipulátor čokoľvek prisľúbi, priklincujte ho na tom a berte ho na zodpovednosť za dodržanie prísľubu. Nenaleťte na nič, čo neodznelo slovne.
             Manipulátor často niečo povie a neskôr to odškriepi. Je expert na prekrúcanie vecí, racionalizácie a presúvanie viny. Bez ostychu klame alebo rozpráva polopravdy, len aby vás zneistil. Pravidlo číslo tri: Ak máte do činenia s prekrúcačom, noste so sebou zápisník a zapisujte si vaše rozhovory s ním. Nedajte mu do zápisníka nazrieť, ale ak ho nachytáte na protirečení, pokojne zápisník otvorte, nájdite si jeho vyjadrenie a prečítajte mu ho nahlas. (Niekedy je dobré, ak je to dokonca pred publikom.)
             Manipulátori vedia dokonale v niekom vybudiť pocit viny. Je to vďaka tomu, že svoje potreby a očakávania vyjadrujú nepriamo – a tým ich môžu hocikedy pre interpretovať a povedať vám, že to vy ste niečo nepochopili. Takto vás dostávajú z roly obete ich manipulácie do rolu útočníka, ktorý úbohému manipulátorovi krivdí, pretože nerozmýšľa (a možno by ani nemal čím)… Iná emócia, ktorú často zneužívajú, je súcit. Postavia sa do pozície ukrivdeného, životom ťažko skúšaného… voľne podľa „ak vás bolí hlava, má manipulátor mozgový nádor“. Manipulátor využíva svoje „utrpenie“ na to, aby vás poslal vybojovať v jeho mene nejakú bitku. A ak to urobíte, obráti to proti vám a odškriepi, že to od vás očakával… Pravidlo číslo štyri: Nebojujte bitky iných ľudí a nepomáhajte im proti „zlému svetu“, kým ste sa nad všetky pochybnosti nepresvedčili, že skutočne boli obeťou bezprávia. A aj vtedy radšej zapojte oficiálne kanály, nech situáciu riešia (napr. útvar HR), než aby ste ju ošetrovali vy.

Comments are closed.