Overtonovo okno – čiže od extrému k záväznému úkonu

Vzbudiť nevôľu a vyvolať vojnu
Presvedčiť občanov k agresii proti inej krajine je naďalej mimoriadne náročná úloha. Vojna je totiž spojená s nákladmi, nepríjemnosťami a predovšetkým s ľudskými obeťami. Najmä ak daná krajina nie je považovaná za zvlášť nepriateľskú voči nám. Aj takto Američania dlhé roky vnímali Irak. Podpora invázie Spojených štátov do tejto krajiny sa javila ako mimoriadne ťažko akceptovateľná.
Všetko sa však zmenilo po útokoch na Svetové obchodné centrum v roku 2001 a následnej mediálnej kampani o súvislostiach medzi vládou Saddáma Husajna a rizikom ďalších útokov. Táto prvá udalosť upevnila presvedčenie, že sú potrebné radikálne opatrenia. Tá druhá prispela k názoru, že Saddám Husajn je diktátor nebezpečný pre svet a vlastní zbrane hromadného ničenia.
To všetko viedlo k zmenám v americkej verejnej mienke. Podľa prieskumu Gallupovho inštitútu percento Američanov s veľmi negatívnym názorom na Irak bolo najvyššie v roku 2003. Takáto vysoká úroveň odporu voči Iraku nebola zaznamenaná v žiadnej inej štúdii v rokoch 1991 až 2021. Túto možnosť si zvolilo 93 % opýtaných. Niet sa čo čudovať. V opačnom prípade by bolo nemožné získať podporu pre ozbrojenú intervenciu v tejto krajine.
Hrozba a mediálna propaganda prispeli k zmene nálad v spoločnosti. Ako poznamenáva Independent Trader Team: „Výsledkom bolo, že na jar 2003 prieskumy verejnej mienky ukázali, že podpora agresie proti Iraku sa pohybovala od 47 % do 60 %. Overtonovo okno sa posunulo vďaka mediálnej kampani. USA mohli zaútočiť bez toho, aby to doma vyvolalo veľké protesty. Tak sa aj stalo. Neskoršie prieskumy verejnej mienky (napr. v roku 2007) ukázali, že podpora vojny sa výrazne znížila. Na tom však už nezáležalo. Politici a ich sponzori dosiahli svoj cieľ.“ (independenttrader.pl)

Comments are closed.