Podstata a metódy manipulácie v procese riadenia.

Práve túto ľudskú líniu prekračuje vodca, ktorý má právo disponovať podriadenými podľa postavenia, prisvojuje si právo disponovať osobou ako osobou. Tento postoj k podriadenému sa môže prejaviť v rôzne formy: v potláčaní alebo priamej nadvláde, v manipulácii, v ponižovaní – explicitné alebo hrubé alebo jemné a zahalené. Manipulácia je lepšia ako nehorázne šliapanie po dôstojnosti ľudí. Ale manipulatívna opozícia je oveľa ťažšie rozpoznať a konštruktívne vyriešiť. Pri manipulácii je boj s druhým sťažený bojom so sebou samým. 

Jedna vec robí manipuláciu obzvlášť príťažlivou. Manipulácia umožňuje presunúť zodpovednosť za rozhodnutie na podriadených. Pravidelné cvičenie vedie k hromadeniu moci v rukách vládcov, zatiaľ čo ovládaní sú preťažení hyper-zodpovednosťou. Za akékoľvek potešenie musíte zaplatiť – nie každý pracovník chce vziať na seba také bremeno. 

V manažmente nastávajú situácie, kedy sa manipulácii nedá vyhnúť. Ale schopnosť manipulovať musí byť pevne spojená so schopnosťou nemanipulovať. Manipulácia je účinná, ak sa používa ako pomocný nástroj vhodný pre danú úlohu, a nie ako obsedantná túžba, samoúčel alebo pasca na manipulátora. 

Klasický model riadenia obsahuje niekoľko prvkov. Hlavným je subjekt riadenia, ktorý má cieľ, vôľu dosiahnuť tento cieľ a zdroje, ďalším kľúčovým prvkom je objekt riadenia, ktorého vplyv umožňuje subjektu dosiahnuť svoj cieľ. Aktom riadenia je manažérsky vplyv predmetom objektu. Posledným prvkom procesu dosky je výsledok. Jeho hlavnou vlastnosťou je dodržiavanie cieľa stanoveného subjektom. Pre efektívne riadenie predmet musí mať pomocný prvok – spätná väzba, ktorý vám umožňuje porovnať výsledok s cieľom a vykonať úpravy ovládacích akcií, keď sa kal približuje a výsledok sa vzďaľuje od cieľa.

Kontrolný cyklus sa redukuje na štandardný súbor činností subjektu:
a) vytvorenie cieľa;
b) tvorba kritérií (ukazovateľov) na dosiahnutie cieľa;
c) výber vplyvu na riadenie;
d) uplatňovanie riadiaceho vplyvu;
e) určenie ukazovateľov zmien v objekte;
f) porovnanie získaného výsledku (ukazovateľov) s cieľom.

Ďalej, ak je cieľ dosiahnutý, kontrolná akcia sa ukončí. Ak je cieľ blízko, riadiaca činnosť sa upraví a zopakuje. Ak je cieľ stále vzdialený a nedosiahnuteľný s existujúcimi zdrojmi, subjekt upraví cieľ kontroly a cyklus sa opakuje. 

Manažérsky vplyv teda zohráva dôležitú úlohu v riadení jednotlivcov a spoločnosti. Vplyv na riadenie sa vykonáva v sociálny systém a predpokladá vplyv subjektu riadenia na objekt riadenia s cieľom preniesť ho do nového žiaduceho stavu. Problémy osvojenia si vedecky podložených a účinných metód ovplyvňovania ľudí s cieľom kontrolovať ich aktivity a správanie patria k najvýznamnejším v sociológii a psychológii manažmentu. Úspešná a efektívna realizácia riadiace činnosti vyžaduje schopnosť budovať interakcie s ľuďmi na základe hodnosti psychologické faktory, vedecké metódy a metódy ovplyvňovania ľudí. 

Úspešná realizácia manažérskych činností si vyžaduje zručnosti a schopnosť budovať vzťahy s ľuďmi, vedieť presvedčiť a poskytnúť podnet atď. Všetkým metódam ovplyvňovania je spoločná potreba starostlivej prípravy kontrolnej akcie: určuje sa účel dialógu, študujú sa psychologické vlastnosti protivníka, jeho intelektuálny, kultúrny a morálno-vôľový vzhľad, taktika správania, vlastnosti dostupných informácií a ďalšie dôležité a sekundárne faktory, ktoré môžu ovplyvniť plánovaný kontakt, sú premyslené … 

Vplyv manažmentu z pohľadu sociológie a psychológie:
1) sa uskutočňuje v situácii nesúladu potrieb, záujmov, názorov;
2) kvôli túžbe vyriešiť situáciu obojstranne prijateľným spôsobom;
3) predpokladá prítomnosť vzájomného záujmu ako základu vzťahov.

Zložitosť problému psychologického dopadu je určená prítomnosťou mnohých rôznych spôsobov organizácie verbálnych a emocionálnych informácií, prostriedkov a podmienok života s cieľom dosiahnuť skutočné posuny v ľudskom správaní. 

Comments are closed.