Podstata a metódy manipulácie v procese riadenia.

Kapitola 2. Analýza procesov a metód manipulácie v podnikaní

Poďme analyzovať rôzne procesy prebiehajúce v podnikaní z pohľadu prítomnosti manipulatívnych akcií.

2.1 Manipulácia v manažmente

V manažmente sú tri hlavné zložky: plánovanie, organizácia a kontrola. Každý z týchto prvkov má svoje manipulačné momenty.

Líder sa pri plánovaní musí vedieť „hodiť“ niekoľko rokov dopredu, aby videl budúcnosť, v ktorej sa on a jeho tím ocitnú. Niekto dokáže rozlíšiť vyhliadky na 10-20 rokov a niekto s veľkými ťažkosťami vidí len to, čo sa stane za mesiac alebo dva. Faktom je, že vodca by mal byť skutočne schopný vytvoriť víziu budúcnosti, pretože niekedy je to pre podriadených jednoducho nemožné. Koniec koncov, nie sú (ako sa domnievajú) mali plánovať rast a pohyb hlavných a pracovný kapitál ktoré im nepatria. V každom prípade, aj keď sa ich na to spýtate, urobia to oveľa horšie a aj tak odídu od svojho šéfa nespokojného. No, to nie je ich vec, strategické plánovanie… Preto sa vodca musí pozrieť do svojej budúcnosti a zistiť, kde sa tam budú jeho ľudia nachádzať a čo budú robiť. A potom sa o tom, čo videl, porozprávajte so svojím tímom a motivujte ich k vojenskej práci. Zároveň bude so svojimi podriadenými manipulovať jednoduchou myšlienkou: „Tu, chlapci, vaša svetlá budúcnosť, nasledujte ma a budete mať všetko.“ Je úžasné, že chcete veriť rozprávkam. To vytvára motív pre dobrú prácu. A až po chvíli si uvedomíte, že to bola manipulácia a pre vás, pre premárnený čas a mŕtvu nádej, je to trochu urážlivé. 

Líder musí vedieť plánovať a stanoviť si dosiahnuteľné ciele. Možno sa to dá nazvať manipuláciou, či skôr programovaním budúcnosti každého člena tímu. Preto je užitočné hovoriť o budúcnosti častejšie, a tým motivovať ľudí. Malo by sa pamätať na to, že malé zveličovanie plánov ľudia odpúšťajú (rozumejú ťažkostiam a dôvodom, ktoré zmenili priebeh udalostí), ale veľké nikdy (práve v tejto chvíli sa cítia urazení a podvedení). 

Treba povedať, že emócie spôsobené niečím manipulovaním sú väčšinou negatívne. Preto sa cítime „akosi nie veľmi dobre“. Komu sa budú páčiť vychytávky zdola ako napríklad „Myslíš pomaly ako vždy“ alebo „Nespomaľ, mysli rýchlo“ alebo „Nemáš dosť mozgu na to, aby si sa dostal do tejto polohy.“ 

Pojem „manipulácia“ sa stal všeobecne známym vďaka médiám a volebným politickým technológiám. Manipulatívne techniky sa často využívajú nielen v politike, ale aj v biznise. Navrhujeme pochopiť, ako fungujú komunikačné „pasce“ – aby bolo možné efektívne brániť, brániť svoje ciele. Ako nástroj „mäkkej“ kontroly odporúčame používať manipulačné techniky len v tých „kritických“ prípadoch, keď iné metódy kontroly nefungujú. 

Obchod predpokladá neustálu komunikáciu, vzájomné ovplyvňovanie ľudí: manažéri, podriadení, klienti, zástupcovia regulačných orgánov – všetci sa zúčastňujú kolotoča vzájomného ovplyvňovania. Jednou z metód skrytého manažmentu je často manipulácia: manipulátor pôsobí na svojho spolubesedníka („obeť“) tak, že čin urobil údajne z vlastnej vôle, hoci v skutočnosti splnil cudziu požiadavku. Skutočný účel manipulátora je maskovaný iným, falošným, ktorý je účastníkovi rozhovoru – „obete“ prezentovaný ako pravdivý. 

Ohmatávaním „strún“ duše partnera nájde manipulátor tie, ktoré „znejú“ určitým spôsobom. „Pohladením“ týchto „povrazov“ alebo „potiahnutím“ vyvedie „obeť“ z emocionálnej rovnováhy. Napríklad sa dostaneme z rovnováhy, keď nám povedia: „Ach, ako úžasne dnes vyzeráš“ a keď počujeme: „Áno, dnes nie si veľmi dobrý…“ Toto pripraví potrebný emocionálny postoj na manipuláciu. 

Eichar, ktorý sa vzhľadom na špecifiká svojej tvorby nachádza na „priesečníku“ komunikačných tokov, musí vedieť pôsobiť na ľudí. Musí sa vedieť ubrániť aj vplyvu manipulátora, odolať jeho „neekologickému“ vplyvu. 

Je etické aplikovať manipulatívne techniky na samotné HRM? Otázka je, aké ciele sa sledujú. Podobná situácia: „klamstvo pri záchrane“ sa vzťahuje na jeden z „krízových“ nástrojov v medicíne, rovnako manipulácia je niekedy (ale len niekedy!) prijateľná v manažmente. Je ich viacero typické situácie kedy môže „mäkký“ manipulačný vplyv pomôcť HR manažérovi v jeho práci. 

Comments are closed.